


Baron 1898 is een dive coaster (duikachtbaan) waarin bezoekers een loodrechte vrije val maken, een type coaster van de Zwitserse achtbaanbouwer Bolliger & Mabillard. De attractie is gethematiseerd als een eind-negentiende eeuwse goudmijn en is gelegen aan de rand van het Ruigrijk, aan de oever van de Gondoletta.

Kompels gezocht. Bron Efteling bv



Entreeportaal Drumband. Bron Efteling bv

In het gebouw zijn voorshows waar het achtergrondverhaal wordt verteld en kennis wordt gemaakt met de eigenaar, mijnbaron Gustave Hooghmoed. De achtbaan heeft een val met meer dan 90 km/u van 37,5 meter naar beneden een tunnel in, een Immelmann, een zero-G roll en een helix. De 501 meter lange rit duurt totaal zo'n 130 seconden, waarvan ongeveer 30 seconden vanaf de drop tot het remmenblok. De minimumlengte is 1,32 meter.
Baron 1898, de zevende achtbaan die in de Efteling werd gebouwd, opende op 1 juli 2015voor het publiek. De attractie vergde een investering van € 18 miljoen. Het gebouw en de baan liggen waar voorheen de Zwembadlaanen de ligweide van het Zwembad lagen, tussen het Pirañaplein en De Meermin. Alhoewel hij tot het Ruigrijk hoort is de attractie met name goed te zien vanaf de Gondoletta en Casa Caracol. De ingang ligt gericht op Anderrijk, maar de attractie is vanaf drie kanten te benaderen. Voor de attractie is een pad waar bezoekers het spektakel van de val kunnen aanschouwen, met een pleintje rondom de schachttoren en een aansluiting naar het duinpad van De Vliegende Hollander.


Productiebos. Bron Efteling bv



Sein naar kleedlokaal. Bron Efteling bv
Kleedlokaal. Bron Efteling bv
Nadat op 25 juni personeelsleden een rit konden maken, vond op 30 juni de persopening plaats. Directeur Fons Jurgens mocht een toespraak houden en enkele scènes uit de korte film Het verhaal achter Baron 1898 werden vertoond. De eerste rit werd gemaakt door DJ Hardwell en enkele andere bekende Nederlanders. Het geheel werd live uitgezonden via Efteling-YouTube. De middag erna konden abonnementhouders die zich op tijd hadden ingeschreven de rit beleven. Op woensdag 1 juli ging de attractie open voor het algemene publiek.
Latere aanpassingen
Ook enkele jaren na de opening van de attractie werden nog aanpassingen en aanvullingen gedaan in en rond de attractie.
Eind juli 2017 werd vlak bij de schachtbok op het pleintje een tweede horecapuntje geopend: de Yoghurt Bar. Net als bij ‘t Melkhuysje bleef dit wat meer mobiele kioskje in het thema van melkproducten die goed zouden zijn voor mijnwerkers. Bij de Yoghurt Bar waren zelf-samen-te-stellen yoghurtmixen te koop. Per seizoen 2018 verhuisde dit huisje naar tegenover de ingang van de attractie en sinds winter 2019-2020 heet het De Verkleumde Kompel
In augustus 2017 werd bij de ingang van de wachtrij de liftcabine geplaatst waarmee, volgens het verhaal, Gustave baron Hooghmoed voor het eerst in zijn mijn afdaalde. Het doet dienst als overkapping van de teststoel, de kindermeetfaciliteit en biedt de medewerkers aldaar extra beschutting. Deze aanpassing maakt deel uit van een parkbrede reeks aan maatregelen om het personeelscomfort te verhogen.Eveneens in augustus van dat jaar werd bekend dat stemacteur Paul van Gorcumeen kleine aanpassing aan de tekst van de Baron heeft opgenomen om het "opstellen in rijen van zes" in het Loonlokaal correct te laten uitspreken; deze werden in maart 2018 in gebruik genomen. De tekst op het bord boven de deuren is ook aangepast en spreekt vanaf nu over "three rows of six people". Ook werd toen de gesproken Engelse tekst in het Kleedlokaal aangepast. The White Women worden vanaf nu aangeduid als "the Wailing Women", letterlijk vertaald 'jammerende vrouwen'. Op de geprojecteerde dia volgde de aanpassing in mei.Per 1 mei 2019 werd vanwege voortschrijdend inzicht de vereiste minimumlengte van 1,40 meter afgelaagd met 8 centimeter. Dit geldt voor de buitenste stoelen van elke rij; voor de grotere stoelen in het midden blijft de eis minimaal 140 cm.In mei 2020 werd de wachtrij buiten nog wat aangepast: de ingangen van de Single riders-wachtrij en de normale wachtrij zijn omwille van de duidelijkheid verder uit elkaar gelegd, en het attractie-informatiebord is vervangen door een fraaiere versie.
Voor het seizoen 2021 werden wachtruimte het Loonlokaal en station het Ophaalgebouw voorzien van een communicatiesysteem met iPads, waardoor het personeel de te verwachten indeling van de trein kan doorgeven, en de ongebruikte beugels op de trein daardoor alvast gesloten kunnen worden. Dit scheelt iets in 'dispatch'-tijd.
In de herfst van 2021 worden langs de baan provisorisch extra camera's geplaatst, waarmee men experimenteert met de automatische productie van individuele actievideo's, als modern alternatief voor de actiefoto; dit idee ontstond al in 2019 en werd aangedragen door vlogger Bart Baan. Uiteindelijk werd het actievideosysteem op 16 augustus 2023 in gebruik genomen. De video's van 30 seconden zijn via de Digi-Fotopastegen betaling te downloaden. De definitieve camera staat op het dak van de Piraña.In mei 2023 werd, bij onderhoud in de bocht bij De Meermin, een versteviging op de baan gelast, in de vorm van een driehoekig stuk staal bij één van de footers.





Loonlokaal. Bron Efteling bv



Sein naar ophaal gebouw. Bron Efteling bv
Ophaal gebouw. Bron Efteling bv
Pre ride lifthill Baron 1898. Bron Efteling bv

Nieuw: attractievideo van jouw rit in Baron 1898
16 augustus 2023
Vanaf vandaag wordt jouw rit in dive coaster Baron 1898 vastgelegd in een toffe attractievideo!
Nieuw: attractievideo bij Baron 1898!
In de nieuwe attractievideo komen alle spannende momenten van jouw achtbaanrit voorbij. Je ziet hoe de Witte Wieven jouw afdaling in de mijn proberen te saboteren. Vlak daarna hang je in een hoek van 45 graden even stil op 30 meter hoogte en duik je met een snelheid van bijna 90 kilometer per uur wel 37,5 meter omlaag de mijn in.
Hoe werkt het?
Selecteer in de Efteling-app eerst het fotopunt Baron 1898. Voer het nummer in dat op de schermen staat bij jouw foto. Na aanschaf van de Digi-Fotopas krijg je niet alleen de attractiefoto, maar ook de attractievideo van jouw eigen rit in Baron 1898! Die kun je downloaden en direct via social media delen met je vrienden.

Een grote onderhoudsklus bij Baron 1898
07 augustus 2025
Efteling-fans hadden het al gezien in de onderhoudskalender: dive coaster Baron 1898 gaat na de zomer negen weken dicht. Wat gaat er precies gebeuren?

In oktober en september tijdelijk geen ritjes in dive coaster Baron 1898 in verband met groot onderhoud. Bron Efteling bv
Onderhoud aan de attractie
In dive coaster Baron 1898 stort je sinds 2015 37,5 meter omlaag de mijn in, op zoek naar het goud. Na tien jaar en ontelbare spannende ritjes is het tijd voor groot onderhoud. Daarom sluit de attractie tijdelijk in september en oktober.
Uitvoerder Lorenzo Langelaar legt uit welke werkzaamheden op de planning staan: “Verschillende mechanische componenten van de achtbaan, zoals de motoren en remmen, worden tijdens de onderhoudsperiode gereviseerd. Ook wordt de achtbaan opnieuw geschilderd. Een gedeelte van de baan wordt in de steigers worden gezet, zodat we ook met slecht weer door te kunnen werken. De Baron weet immers ook, tijd is geld... We gebruiken hoogwerkers om ook de hoge plekken van de baan te kunnen schilderen. Naast de achtbaan, zetten we ook het hele gebouw én ’t Melkhuysje in de steigers, zodat plaatselijk stucwerk hersteld kan worden en beide weer een frisse verflaag en nieuwe decoratie krijgen. Natuurlijk nemen we ook de horecalocatie De Verkleumde Kompel onder handen. Deze krijgt een nieuw kleurtje en decoratieve touch. Zelfs de imposante schachttoren, de kathedraal van staal, wordt ingepakt met steigerwerk, zodat de grote reliëfs gedecoreerd kunnen worden.”

Ook de horecalocaties ’t Melkhuysje en de Verkleumde Kompel krijgen en opfrisbeurt. Bron Efteling bv
Lorenzo vervolgt: “Zowel binnen als buiten vervangen we showverlichting en functionele werkverlichting voor led-verlichting. De meandering krijgt een metamorfose met splinternieuw houten hekwerk, dat weer jaren mee kan. In de wachtrij voor bezoekers met een beperking wordt een overkapping geplaatst. Ook binnen krijgt het gebouw een opfrisbeurt: waar nodig wordt de verfkwast ter hand genomen om alles weer strak in de lak te zetten. Bovendien wordt een deel van het tegelwerk vernieuwd. Deze is toe aan vervanging na jaren trouwe dienst aan de kompels. Verder zullen essentiële onderdelen van de mijn onder handen worden genomen zodat de goed geoliede machine blijft werken en we het goud voor de Baron kunnen blijven delven.”

Tijdens het onderhoud aan Baron 1898 zijn ook de paden rondom de attractie onbereikbaar. Alternatieve looproutes worden ter plekke aangegeven. Bron Efteling bv
De Gevoelighe Plaet, voor foto’s en souvenirs
Tijdens de onderhoudsperiode vernieuwen we ook het fotopunt bij Baron 1898. De huidige winkel-indeling wordt vervangen door een nieuwe indeling met een open karakter, zodat er naast foto’s ook nieuwe souvenirs gekocht kunnen worden. Na het verwijderen van de oude meubels krijgt de winkel een nieuwe inrichting, met onder andere een fotokassa-meubel en een zelfscankassa. De winkel heropent na het onderhoud onder een nieuwe naam: De Gevoelighe Plaet.
Bouwwerkzaamheden nieuwe vrije-val attractie Hooghmoed
Speciaal voor bezoekers die Baron 1898 te spannend vinden of nog niet voldoen aan de minimale lengte van 1.32 meter opent de Efteling in de zomer van 2026 een nieuwe vrije-val attractie voor de hele familie: Hooghmoed. Tijdens de onderhoudsperiode van Baron 1898 starten we ook met de bouwwerkzaamheden voor deze attractie. We starten met het bouwrijp maken van het gebied. Daarvoor verwijderen we de aanwezige bestrating, het straatmeubilair, de verlichting en de begroeiing. Na de grondwerkzaamheden, zoals het afgraven van de bouwlocatie en het toepassen van grondverbetering, leggen we de ondergrondse infrastructuur aan. Daarna wordt de fundering voor de attractie aangebracht.

Tijdens de onderhoudsperiode van Baron 1898 starten ook de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe familie-attractie Hooghmoed. Bron Efteling bv


