Nieuwe Locatie:

Een ander punt was de locatie. Op de plek waar het Lavenlaar gebouwd werd stond de eerste attractie van het park, de speeltuin. In de loop der jaren raakt deze wat in verval en verliest zijn aantrekkelijkheid bij het grote publiek. De speeltuin zou niet meer bij de filosofie van het park horen en grote speeltuin zouden niet meer uniek zijn. Droomvlucht en Villa Volta waren nog niet uitgewerkt, maar er kwam een visie waarbij alle zelfbedachte sprookjes bij elkaar geplaatst werden. Het Volk van Laaf was daar een eerste stap in. De goedkeuring om het Luilekkerland-project, wat de werktitel "funny village" meekreeg, op de locatie van de Speeltuin te bouwen kwam in 1989 van de directie onder leiding van de nieuwe directeur Paul Beck. Het stichtingsbestuur had aanvankelijk nog zijn twijfels over de toegevoegde waarde van de attractie, maar Beck zag, mede door de mogelijkheden met merchandise, wel brood in de Laven.Hoewel de merchandise rondom Laaf al vanaf het begin groot in aantal was, werden de Laven pas echt een kassucces toen in 1996 Laaf products werd opgericht.

Sloop speeltuin en bouw


De bouw van het Lavenlaar duurde acht maanden en de hele attractie heeft uiteindelijk 15 miljoen gulden (6,8 miljoen euro) gekost. Vrijwel alles aan het Volk van Laaf werd in huis gebouwd: de huizen werden in eigen beheer gebouwd, alle figuren werden door eigen afdeling Decoratie & vormgeving gemaakt, kleding en schoeisel werden intern ontworpen en gemaakt door schoenmaker Van Beers bv

Begin 1989 werd de helft van de Speeltuin van speeltoestellen ontdaan: de Fietsenmolen werd verkocht, terwijl de Chinese familieschommel, de klimtoren en de Ponymolen werden gesloopt. Er werd een grote witte bouwschutting om het afgesloten gebied gezet. Op de schutting hingen borden met een aankondigingstekst: De Efteling bouwt haar grote attractie voor het seizoen 1990. Wij vragen uw begrip voor eventueel storende bouwwerkzaamheden. Door verschillende kijkgaten in de schutting te maken, maakte de Efteling voor het eerst de bouwfase van een attractie al tot een promotie voor de attractie.

De andere helft van de Speeltuin, inclusief de EHBO-post die van 1990 tot 2004 nog als zodanig dienst deed onder de naam Leedhuys, bleef tot het naseizoen geopend voor publiek. Bij sluiting van het seizoen werd dit deel van de Speeltuin gesloten voor de bouw van het Lavenlaar en werd de bouwput uitgebreid.

Enkele draaimolens en de Gekroonde Eend werden respectievelijk verplaatst naar het Speeltuinplein (achter de Smulpaap) en het Anton Pieckplein. Zaken die niet in de weg van het Lavenlaar liggen, voornamelijk het Kinderbad en de vroegere Kleuterhof, moesten toch aan ruimte inboeten. Het bad werd verplaatst en verkleind. De Kleuterhof verdween wel geheel van het Efteling-toneel. Vier jaar later zou een nieuwe speeltuin onder dezelfde naam in Reizenrijk verrijzen. De witte olifant en de Aapmolen blijven bleven behouden en ook de Jeepmolen keerde terug, zij het in een nieuwe vorm. De oorspronkelijke Jeepmolen werd verbouwd naar de souvenirwinkel voor het Volk van Laaf: De Loetiek . De heksenhoed , schuitjes, schommels, paardenmolen en dierenmolen en kwamen terug tussen het Lavenlaar en het later geopende Villa Volta. In 2007 kreeg deze speeltuin een renovatie onder de naam Kindervreugd.

 

 

 

Ontwerpen en tekeningen laafsekrant bron:Efteling bv

Opening

 

November 1989 werd het Volk van Laaf aan de Nederlandse pers gepresenteerd. Een Laaf (gespeeld door Robert - jaap Janssen ) kwam, met veel rook, ter plekke uit een gat in de grond - de rest van het volk zou gehaald worden en men besloot zich hier te vestigen. De laaf werd direct opgevangen door personeel van de Ehbo die al in typische dokterskleding aanwezig waren.

Het Lavenlaar opende op 12 april 1990 voor de bezoeker. Op 15 juni werd er een groot openingsfeest gehouden met een grote vuurwerkshow, veel beroemdheden en Paul Beck paradeert met Sneeuwwitje uit de gelijknamige Efteling musical door het Lavenlaar.

Het laven dorp per Huysje

De entree tot het Lavenlaar bestaat uit een open poort tussen twee torentjes. Boven de poort staat in rode letters in het Anton Pieck-lettertype te lezen "Het Lavenlaar". Links van deze poort bevindt zich het imposante Lonkhuys met het bijzonder vleugelhelmdak. Vanuit hier kun je al een stukje van het Lavenlaar overzien. Op het pleintje waar je uitkomt na het betreden van de poort, of via het Lonkhuys, staat de Lebberpomp met drie Lebbertuiten. De pomp vangt regenwater op, maakt het schoon en door te pompen stroomt het water afwisellend uit één van de drie tuiten. Ook op dit plein staat Loetwiek de orgellaaf. De Laaf met blonde krullen bespeelt vanuit zijn orgel met de hand de blaaspijpen en produceert een aanstekelijk muziekje. Aan de rechterkant zie je het Loerhuys . Het is omringd door een reeks hoge kegelvormige plantenbakken. In het Loerhuys is een diepe put geslagen en al wie daar in loert hoort het verhaal van de Laven.

Ten westen van dit plein vind je een bruggetje dat je bij Lot's Kraamhuys brengt, waar Oermoeder Lot de larfjes verzorgd worden en oude Laven van lotje getikt zijn. Vlakbij ligt een vijver die onderdeel is van het Lavenlaak. Deze aaneenschakeling van beekjes en vijvers stroomt door heel het Lavenlaar. Als je verder loopt kom je langs een Ijslandse boomwortel waarvan er meerdere in het Lavenlaar te vinden zijn. Ze herinneren aan het thuisland van de Laven op de Noordpool. Daarnaast staan de Lachspiegels en lolwippen en zo nader je een plein in de vorm van een slakkenhuis, waar je de ingang van Lal's Brouwhuys vindt. Hier worden volgens een oeroud recept lurk en limoen gemaakt onder leiding van de brouwer Lal. Met behulp van een ingenieus systeem wordt daarvoor het water uit het Lavenlaak gebruikt. Net als bij veel andere huisjes in het Lavenlaar kan je hier door kaleiscopen kijken die door de muur steken, waardoor je de buitenwereld heel anders gaat zien.  Even verder leunt het Leunhuys op twee muren. Bovenin Lektriek te zien, bezig met het repareren van een peertje. Als je de poort nu links van je neemt kom je bij het Lurk en Limoenhuys, waar je vroeger je dorst kon lessen. Tegenwoordig zijn er de geluiden te horen van hardwerkende Laven. Het bruggetje rechts brengt je bij het Loof en Eerhuys, waar het gouden beeld van de grote Laaf staat - de enige Laaf die definitief het grote lood heeft gelegd. In de andere kamer van dit huis is het gat te zien waaruit de Laven kwamen.

Op een grote plas, niet zo ver van het Loof en Eerhuys, vind je Lijns zweefhuys. Daarnaast bevindt zich een gebouw dat doet denken aan een enorme buik,Lavelhuys. Hier woont Lorrenloet, die tweedehands materiaal verhandelt en alleen te zien is als je de monorail neemt. Naast dit huis liggen de stapstenen. Eenmaal hieroverheen zie je recht voor je het Leerhuys. Een uil zit boven de ingang en we kunnen hier goed naar binnen kijken, waar meester Lavide looi leert aan zijn leerlingen.

Op het grote plein dat zich voor het Leerhuys bevindt zie je een molensteen die als tafeltje wordt gebruikt en een heuveltje waar de loerpijpen uitsteken . Ten oosten hiervan staat een gebouw met bovenop een schoorsteenveger. Dit is het Glijhuys, zoals dat met sierletters te lezen valt van de muur, een gebouw waar je via ladders van verschillende glijbanen kan gaan. Even verderop staat de bakkerij van de Laven, het Lariekoekhuys, alwaar de liflafjes en lariekoeken waar Laven zich mee voeden gebakken worden door de gebroeders Luim.Aan de wieken van de molen is een ondeugende Laaf te zien.

Wanneer je hier doorloopt, over het bruggetje, of via de andere kant van het Lariekoekhuys, kom je bij het Lachhuys. Als je de trap betreedt hoor je onder je voeten rare geluiden. Vanuit de grote ruimte in dit huis heb je een overzicht over het naastgelegen Anton Pieckplein. Ook kun je het Leedhuys zien liggen, de vroegere Ehbo-post van Marerijk die tegenwoordig buiten gebruik is en zelfs tijdelijk bekend stond als het Leuterhuys. Ook is te zien hoe de slakken van de monorail het station van het Slakkenhuys binnen rijden.

Make-over voor de slakken op de laven Monorail 

De slakken krijgen nieuwe huisjes! De eerste vernieuwde slakken zie je binnenkort al op het Slakkenspoor, de monorail in het Lavenlaar.

 

Op de Slakken monorail kun je het Lavenlaar van bovenaf bekijken. In het begin werden de 25 slakken op de 425 meter lange monorail voortbewogen met trappers. In 1995 zijn de voertuigen gemechaniseerd. Wist je dat elke slak een eigen naam heeft? Net als bij de Laven begint de naam met de letter L: Lob, Len, Lub, Laf, Lar, Lif, Lor, Lab, Lak, Lef, Lus, Les, Lijb, Lil, Log, Lol, Lur, Lel, Lis, Lijs, Lal, Lijl, Lok, Lov en Luk. De namen van de slakken staan op de voor/achterkant van elke slak 

 

Efteling-ontwerper Ton van de Ven ontwierp de monorail met de bijbehorende slakken. In zijn originele schets heeft het slakkenhuisje een mooi gestreept patroon. Uiteindelijk is in de uitvoering toen gekozen voor een ander, meer gevlekt, uiterlijk van de slakkenhuisjes.

 

Een nieuw slakkenhuis

Tijdens deze make-over worden de slakken steeds per vijf uit de baan gehaald, opnieuw gedecoreerd en in Het Gildehuys van de Efteling afgewerkt. De huisjes zijn nu meer natuurgetrouw. Precies zoals Ton van de Ven het in zijn ontwerptekening voor ogen had.  De eerste vernieuwde slakken zie je binnenkort al op 3,5 meter hoogte. In oktober zijn alle slakken klaar. Voor deze make-over hoeft de monorail in het Lavenlaar niet dicht.

 

 

Efteling ontwerp slak! Bron Efteling bv

Nieuwe ingang voor Lal’s Brouwhuys in het Lavenlaar

 

Werkzaamheden bij het Volk van Laaf! Onze eigen vakmensen van het Gildehuys geven de tunnelingang van Lal’s Brouwhuys een nieuw uiterlijk.

Lal’s Brouwhuys is één van de vijftien huisjes in het Lavenlaar, het dorpje van het Volk van Laaf. In het Brouwhuys brouwen de Laven heerlijke drankjes als Lurk, Lebber en Limoen. Je kunt er op twee manieren naar binnen: via een lage deur of via een tunnelachtige ingang. Deze ingangstunnel is aan vervanging toe. De nieuwe constructie wordt de komende weken aangewerkt.

Originele constructie ruim 30 jaar oud

Architectonisch ontwerper Ronald Donkers legt uit waarom de tunnel vervangen wordt. “Ton van de Ven, oud-ontwerper en creatief directeur van de Efteling, bedacht het sprookje van de Laven en ontwierp alle huisjes van het Lavenlaar. De constructie van de ingang van Lal’s Brouwhuys was nog origineel, maar had na ruim dertig jaar wel last van de weersinvloeden. Het rieten dak werd namelijk regelmatig kaalgeplukt door vogels en door de afgeronde vorm liep het water er niet goed van af. Hierdoor werd niet alleen het riet, maar ook het stucwerk aan de binnenkant nat en brokkelde af. Het was tijd voor vernieuwing.”

 

Nieuw bouwkundig ontwerp voor de tunnel

Ronald vervolgt: “Met respect voor het ontwerp van Ton van de Ven, heb ik een nieuw bouwkundig ontwerp voor de ingang van Lal’s Brouwhuys gemaakt. De nieuwe ingangstunnel krijgt een spitser dakje, zodat er minder water op blijft staan. Hopelijk blijft de tunnel zo droog en hoeven we hierdoor het riet minder vaak te vervangen. Maar dat is niet de enige verandering. De nieuwe tunnel wordt ook een stukje attractiever. De galerij wordt namelijk aan één kant opengemaakt. Zo hebben de bezoekers van Lal’s Brouwhuys zicht op de tuin met de slapende Laaf Luiwam. Bijkomend voordeel is dat er zo meer ventilatie is en dat houdt de tunnel droog.”

Ambachtslieden in het Gildehuys

“Het mooiste is dat we de hele constructie helemaal met onze eigen mensen kunnen maken”, vertelt Ronald trots. “De sloopwerkzaamheden aan de oude tunnel van het Brouwhuys zijn inmiddels bijna afgerond. Binnenkort starten we daar met de opbouw van de nieuwe ingangstunnel. Daarnaast zijn de vakmensen van het Gildehuys, de werkplaats van de Efteling, al ver met de dakconstructie. De spanten zijn deels van echt eiken en, waar het beter is voor toekomstig onderhoud, deels van watervast multiplex. Bovenop deze spanten komt een schroefdak en daar bovenop komt straks het rieten dak. In de hal van het Gildehuys is eerst de hele dakconstructie opgebouwd en daarna weer uit elkaar gehaald.

Ronald vertelt verder: “In het Lavenlaar wordt het vanaf volgende week weer als een puzzel in elkaar gezet, op kleur gebracht en afgewerkt zodat het weer de ambachtelijke uitstraling heeft die bij het Volk van Laaf hoort. Dan wordt het dak van de tunnel weer op de originele klokgevel aangesloten. We hopen eind april klaar te zijn met de vernieuwing van de ingangstunnel.”

 

 

 

Bron: (ontwerpen Efteling bv)

Voorbeeld HTML