Beluister de sfeermuziek van het Anton Pieckplein 

Efteling muziek bron Anton Pieckplein:Bron Efteling bv

1956-1989

De klok van Zwaankleef aan wordt in 1958 toegevoegd aan het oorspronkelijke Anton Pieckplein. In de jaren zeventig wordt het plein meer open richting de Speeltuin. De poort aan deze zijde verdwijnt en een vijvertje dat hier lag sinds de opening van het park wordt gedempt.

Op het Speeltuinplein wordt eind 1958 de eerste Holle Bolle Gijs getest, om het volgende jaar te openen naast In den Hoorn des Overvloeds. Nadat de populatie van Gijzen in de jaren zestig en zeventig stijgt in het park, wordt deze Gijs vaker aangeduid als Speeltuin Gijs de Gijs in de Speeltuin. De Gekroonde eend kwam er in 1960, maar stond toen verderop in de Speeltuin en werd pas in 1990, bij de bouw van het Volk van Laaf, verplaatst naar zijn huidige locatie. In 1960 wordt tevens de kleuterhof geopend , een jaar later de Smulpaap. Tussen 1968 en 1975 wordt het Theehuis gefaseerd verbouwd tot restaurant Het witte paard. In 1977 werden de draaimolens (grote zweef en de Vlindermolen) aangekocht en in de Speeltuin geplaatst. In 1980 vormt de fietsenmolen de laatste aanwinst aan de Speeltuin.

 Wanneer in 1990 het Volk van Laaf opent, verdwijnt daarmee de grote Speeltuin. Vanaf nu wordt het hele gebied van het oorspronkelijke Anton Pieckplein, Speeltuinplein en Kleuterhof aangeduid als het Anton Pieckplein. De Vermolen carrousel, Grote zweef molen, Kleine zweefmolen, Vlindermolen, Jeepmolen, Dierenmolen, Apenmolen en een Paardenmolen uit de vroegere Speeltuin worden verplaatst naar de locatie van de Kleuterhof en Kinderbad. Het Kinderbad wordt verkleind naar een klein bassin met fontein, waar ook de Witte Olifant komt te staan. De Gekroonde eend wordt verplaatst naar het oude Anton Pieckplein, tussen zwaan Kleef aan  en Het witte paard . De Smulpaap en de overkapping van Piet smeerpoets delen dan als een soort muur dit nieuwe grote plein dat gecreëerd is in tweeën, waardoor de molens grotendeels aan het zicht van de bezoeker worden onttrokken.

Van 1990 tot 1994 was hier Game gallerij west te vinden, een zelfde soort speeltenten als we tot op de dag van vandaag nog in Ruigrijk kunnen vinden. Waarschijnlijk bedoeld om het weggestopte stukje Efteling meer aantrekkingskracht te geven, mislukte die poging en sloten de rolluiken na vier jaar al om niet meer open te gaan. Tot eind 2002 bleef het achterste gebied van het plein zo een soort opslagplaats van draaimolens met wanden van gesloten rolluiken.

Op het oorspronkelijke Anton Pieckplein worden de dagelijkse poppenkastvoorstellingen gestopt, en ook de souvenirwinkel In de bonte harlekeyn sluit de deuren.

In 2000 verhuist het naastgelegen Kinderspoor naar de oever van de Siervijver . In de herfst van datzelfde jaar verhuisde de Vermolen molen, die tot in 1999 op het Dwarrelplein had gestaan en volledig was gerenoveerd, naar de oude Kinderspoorlocatie. In 2004 werd de Vermolenmolen verplaatst in de richting van het Witte paard, midden tussen de pomp en de toenmalige loetiek in, op de plek waar eerder een muziekkiosk stond.

Na jaren van speculatie werd in september 2002 het achterste deel van het plein afgezet voor de bouw van een compleet vernieuwd Anton Pieckplein.

 

 

In 2003 wordt, met een investering van € 3,6 miljoen, begonnen aan de bouw van het nieuwe Anton Pieckplein. Een deel van het plein wordt afgesloten door middel van een houten schutting met speciaal ontworpen bouwborden en kijkgaten voor nieuwsgierige bezoekers. Deze aanpassingen stonden al op de agenda voor 2000 onder de werknaam plein 1900 werden uiteindelijk voor 2003 doorgezet onder de projectnaam Breughelbrink. Rene brekelmans was verantwoordelijk als projectmanager en Edwin Tooren als projectleider voor de gebouwen en ondergrondse infrastructuur.

Den Dulk creëert ruimte op het overvolle plein door de grote snackschuur Smulpaap naar de rand te verplaatsen. Dit heeft tevens het voordeel dat er gebruik gemaakt kan worden van toegang tot het dienstenterrein aan de achterzijde voor opslag en belevering en het daar al bestaande werkplaatsen-gebouw uit 1960. Dit wordt over de volle lengte aangekleed in het thema. Aan de rechterzijkant komt er een muur tegenaan, dan op de hoek een torentje met daarin het Smidje, een nieuwe ijssalon, de spoelkeuken en de Smulpaap. In het oude werkplaatsgebouw komen magazijnen voor de horecapunten, kantine en kleedkamers voor frietbakkers en ook voor entertainment. Het kinderbad, de Jeepmolen, enkele handmolens en de kiosk moeten het veld ruimen. De handmolens komen later weer terug in speeltuin Kindervreugd . Ook wordt het plein toegankelijker gemaakt via een nieuwe doorbraak achter de Bonte harlekeyn richting de dubbelelaan.

De nieuw gewonnen ruimtelijkheid benut Den Dulk door de draaimolens veel verder van elkaar op te stellen zodat elk goed tot zijn recht komt. Ze worden netjes aangekleed met muurtjes, bloembakken en bankjes. Moeder Gijs wordt nabij de nieuwe Smulpaap geplaatst. Een nieuwe fontein met de Bremer stadsmuzikanten erop, een verrassingseierenautomaat in de vorm van een smidje  en de opening van het Efteling museum completeren het geheel tot een hoogkwalitatieve attractie die recht doet aan het Marerijk als typisch Piecks parkdeel.

Efteling Ontwerp Anton Pieckplein bron: (Efteling bv)

Aankondiging vernieuwd Anton Pieck plein.

Torentje zit gedeelte Anton Pieck plein. Bron Coshira 

Nieuwe zweefmolen opent binnenkort op Anton Pieck plein.

 (November Jaar 2020)

Op dit moment wordt op het Anton Pieck Plein een nieuwe zweefmolen geplaatst, die precies lijkt op zijn voorganger. Tijdens de Winter Efteling kun je weer komen zweven!

De Zweefmolen, die tot een paar weken geleden op het Anton Pieck Plein stond, was aan vervanging toe. Best begrijpelijk, want de Zweefmolen is al meer dan 120 jaar oud! De Efteling kon echt nog geen afscheid nemen van de nostalgische molen. Dus komt er een nieuwe Zweefmolen! Nou ja, nieuw... Van binnen wel, maar van buiten is het een kopie van de oude molen. Helemaal hetzelfde, tot en met de handgeschilderde decoratie aan toe. De rozen zijn tot in de kleinste details bestudeerd en precies hetzelfde aangebracht op de nieuwe panelen. Het resultaat is prachtig! En door de nieuwe techniek aan de binnenkant voldoet de attractie weer aan alle hedendaagse normen. Zo kan deze Zweefmolen weer heel wat jaren mee. 

Alle afzonderlijke onderdelen van de nieuwe Zweefmolen zijn al klaar.

De opbouw van de nieuwe Zweefmolen is de komende dagen te zien op het Anton Pieck Plein. Tijdens de Winter Efteling mag je weer komen zwieren in de karretjes!

 

Efteling Grote zweef Anton Pieck plein. (Bron Efteling bv)

Binnenkort wordt de Kleine Zweefmolen op het Anton Pieck Plein volledig gerestaureerd.

Een goed moment om de molen ook opnieuw te decoreren!

Op het Anton Pieck Plein wordt binnenkort de Kleine Zweefmolen, vanwege ouderdomsslijtage, volledig gerestaureerd en daarmee in oude glorie hersteld. Een speciale projectgroep bouwt, in nauwe samenwerking met draai- en zweefmolenbouwer Vermolen, de Kleine Zweefmolen weer volledig opnieuw op.

Efteling Ontwerper Karel Willemen legt uit wat er precies gaat gebeuren: “In 2020 hebben we de Grote Zweefmolen volledig gerestaureerd, nu is ook de Kleine Zweefmolen aan de beurt. Deze elektrische zweefmolen is in 1950 aangekocht door de Efteling, als onderdeel van de Speeltuin. In de zweefmolen is plaats voor 20 personen, die rug aan rug steeds hoger zweven door de lucht. In 1951 was de molen nog niet gedecoreerd. Anton Pieck bracht daar verandering in. Hij schetste een nieuwe versie met een uitstraling die meer bij de Efteling paste.”

Nieuwe hemel met cherubijnen

Karel vervolgt: “De molen zoals de meesten van ons kennen, is dus gedecoreerd naar ontwerp van Anton Pieck. Zo ook het plafond, dat uit tien panelen bestaat met daarop engeltjes en wolken. Bij elke onderhoudsbeurt zijn deze cherubijnen minder gaan lijken op de originele schetsen. Daar brengen we nu verandering in. Voor acht plafondpanelen heb ik de schetsen van Anton Pieck verder in detail uitgewerkt. Deze tekeningen gebruikt freelance decoratieschilder Diego Terroba als voorbeeld om de nieuwe plafondpanelen te beschilderen. Diego werkte al eerder voor de Efteling, onder andere voor Raveleijn en Symbolica. En nu schildert hij dus engelen in wolken. Hij houdt me met foto’s de hoogte van het verloop van het proces en de progressie van de schilderingen. Uiteraard ben ik ook een aantal keer in zijn atelier geweest, voor overleg over kleuren en details. Het wordt prachtig.”

Eind maart weer open

Karel: “De molen wordt gerestaureerd bij draai- en zweefmolenbouwer Vermolen. Het resterende decoratiewerk doen we in het Gildehuis, de werkplaats van de Efteling. De kleuren worden iets aangepast, een stuk frisser en uiteraard gebaseerd op het Pieck-palet wat we met name in dit deel van de Efteling gebruiken. We moeten nog even wachten tot eind maart voordat we de Kleine Zweefmolen in vol ornaat kunnen bewonderen.”

 

Efteling kleine zweef (Bron Efteling bv)

De Vermolen molen. Bron Efteling bv 

Bron Efteling bv

Beleef de sfeer van weleer op het vernieuwde Anton Pieck Plein 

06 april 2023

Ter ere van het creatief gedachtegoed én de verjaardag van Anton Pieck op 19 april 2023 zetten we het gezelligste oud-Hollandse plein van Nederland in de schijnwerpers.

In het jaar waarin flink gebouwd wordt aan de twee grote projecten Danse Macabre en Efteling Grand Hotel past het ons om aandacht te schenken aan een van de grondleggers van ons zo belangrijke cultureel erfgoed,” zegt Sander de Bruijn, hoofdontwerper van het park. “Het Anton Pieck Plein vormt samen met het Sprookjesbos het hart van ons park. Het wordt de komende weken met oog voor detail opnieuw ingericht in de geest van haar oorspronkelijke functie: een dorpsplein waar mensen samenkomen. Veel bezoekers zullen zich levendig de poppenkastvoorstellingen van toen herinneren. Het is waardevol om die ervaring in datzelfde huisje terug te brengen in het nu. Ook is er ruimte voor nieuwe elementen. Zo reserveren we een apart plekje voor een waterput die ooit door Anton Pieck werd getekend. Daarmee zou het plein helemaal compleet zijn.”

De sfeer van weleer wordt weer voelbaar op het plein uit 1954, waar ook nieuwe muziek te horen zal zijn. Het poppenkasthuisje wordt in ere hersteld en de dagelijkse voorstellingen keren terug, net als het zo herkenbare ballonnenvrouwtje. De kleine zweefmolen is geheel gerestaureerd en wordt uitgebreid met vier muzikale aapjes, naar een originele schets van Anton Pieck. Tot slot is er in het Efteling Museum een tijdelijke expositie over Anton Pieck. Hierin is ánder werk te zien van de verrassend veelzijdige kunstenaar uit Den Helder. Op woensdag 19 april, de verjaardag van Anton Pieck, is het vernieuwde plein voor het eerst in volle glorie te beleven.

De schets van Anton Pieck met musicerende aapjes. Bron Efteling bv

Hoe ontwerp je in 2023 met de visie van Anton Pieck?

Efteling-ontwerper Karel Willemen: “Anton Pieck is nog steeds heel belangrijk voor de Efteling. De romantiek en de nostalgie moeten vertegenwoordigd zijn, maar je moet er wel met de ogen van nu naar kijken. Je moet jezelf altijd afvragen hoe je het vandaag de dag zou maken op basis van dat ontwerp. Wat ik in het archief gevonden heb is onder andere de Anton Pieck-tekening van de kleine Zweefmolen. Die laat bijvoorbeeld zien dat de afbeeldingen met de cherubijntjes alleen in het hemelgedeelte zitten en niet in de kolom. Van de cherubijnen bovenin zijn er aquarellen, maar die zijn zeer schetsmatig. Dus ik heb die allemaal beetgepakt en heb ze uitgewerkt naar een niveau, waardoor een decorateur ze weer kan uitwerken naar een één-op-één-formaat. Wat ik bovendien een leuk idee vond was het uitwerken van de apen die op de molen zitten. Maar daar was alleen een heel vaag schetsje van. Ze zijn letterlijk gebaseerd op wat Anton Pieck getekend heeft.”

Hoe vertaal je de schetsen van Anton Pieck naar de realiteit?

Vakman specialist Decoratie & Vormgeving Ron van Iersel: “In samenwerking met Karel heb ik de tekeningen goed bekeken. We gaan letterlijk op de locatie zelf kijken of het formaat past en of we daar nog iets aan moeten veranderen. Als we dat hebben gedaan, gaan we kijken of we daar een metalen frame voor hebben, want klei blijft niet uit zichzelf staan, dat moet je ergens omheen bouwen. Het zijn vier verschillende apen, maar we hebben ervoor gekozen om één aap te kiezen, één houding. En vanuit die ene aap gaan we vier verschillende apen maken. Dat betekent dat de armen, en het hoofd een beetje, en de handen met name, elke keer een andere positie moeten hebben, omdat ze een ander instrument vast hebben.”

Uitgewerkte schets van één van de apen door Efteling Ontwerper Karel Willemen. Bron Efteling bv

Van schets tot uitwerking in klei. Bron Efteling bv

De aapjes, die vanaf 19 april 2023 op de kleine Zweefmolen een orkestje vormen, zijn met de hand gemaakt in het Gildehuys in de Efteling. Bron Efteling bv

Komt het poppentheater van toen weer terug?

Het Poppentheater, dat oorspronkelijk ook op het Anton Pieck Plein stond komt terug in een vernieuwde vorm. Sandra in ’t Groen, Creatief Concept Specialist Entertainment, vertelt: “Met de heropening van het Anton Pieck Plein was ook de wens om het poppentheatertje te heropenen.”

Bron Efteling bv

Schets van het Poppentheater door Anton Pieck. Bron Efteling bv

 

Karel Willemen vervolgt: “Het Anton Pieck Plein is het hart van Marerijk. Dat is dé plek waar de nostalgie en de sfeer, waarin het allemaal tot stand is gekomen en ooit begonnen is 70 jaar geleden, het best tot uitdrukking komt. Wij vinden het leuk om juist iets van vroeger te brengen op het Anton Pieck Plein: het nostalgische poppenspel met een echte poppenspeler met poppenkastpoppen aan zijn handen. Dat is heel laagdrempelig, maar heeft daardoor juist ook die charme, die heel erg leuk past bij het Anton Pieck Plein. Een plek die symbool staat voor hoe het hier allemaal begonnen is: houtje touwtje, eenvoudig, laagdrempelig maar o-zo charmant.

Het Anton Pieck Plein is een plek die symbool staat voor hoe het hier allemaal begonnen is: houtje touwtje, eenvoudig, laagdrempelig maar o-zo charmant.”

Sandra: “We hebben verschillende karakters bedacht voor de poppenkastvoorstellingen en voor de verhaaltjes. Toen we helder hadden welke verhaaltjes we wilden gaan maken heb ik aan Karel gevraagd of hij die personages zou willen tekenen in poppenkastpop-vorm.”

Het hoofdje van de poppenkastpop van het Ballonnenvrouwtje. Bron Efteling bv

 

Karel: “Ik heb me verdiept in wie die karaktertjes zijn en wat ze moeten doen. Een belangrijke rol In het poppentheater wordt straks weggelegd voor Aagje. Aagje is het aapje van August de poppenspeler en Aagje gaan we ook terugzien In de gerestaureerde kleine Zweefmolen. Daarmee is het cirkeltje rond.”

De poppenkastpop Aagje. Bron Efteling bv

Hoe klinkt een Pieckeriaans muziekstuk?

Componist René Merkelbach: “Ik kreeg de hele mooie opdracht om muziek te maken voor de Vermolen-molen. De Vermolen-molen staat op het Anton Pieck Plein, maar daar wordt nu ook allerlei niet Efteling-muziek afgespeeld. Dus het idee was om daar eens een uniek Anton Pieck-thema voor te maken. Het liefst een thema dat klinkt alsof het er altijd is geweest. Het begint natuurlijk met de hoofdmelodie, met het deuntje. Ik heb in eerste instantie een stuk geschreven met piano en dat opgebouwd naar verschillende lagen die uiteindelijk worden verwerkt naar een draaiorgel-arrangement. Maar dat doet weer een andere specialist. Echt een leuke uitdaging.”

Wil je nog meer weten over Anton Pieck?

Samen met het Anton Pieck Museum in Hattem creëert de Efteling een tijdelijke expositie over Anton Pieck (1895-1987). In het Efteling Museum kunnen bezoekers straks kennismaken met ándere kunstwerken van Anton Pieck, zoals etsen, houtsneden en inkttekeningen. Zo blonk Pieck tot ca. 1930 uit in grafisch werk en maakte hij zelfs rond de honderd olieverfschilderijen. Er zijn verschillende kunstwerken te zien, zoals een potloodtekening uit zijn academietijd (1909-1912) en gedetailleerd uitgewerkte houtsneden uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Maar er worden ook kleurrijke voorstudies en illustraties uit latere decennia getoond. De kleine houtsnede uit 1930, Het Putje van Assisi, is het verbindende kunstwerk in de expositie in het Efteling Museum.

 

Creatief conceptspecialist allround, Robert-Jaap Jansen: “Het Efteling Museum ‘In de Bonte Versaemelingh’ is eigenlijk het huis van Toon en Bep, maar straks bevindt zich daar een Anton Pieck tentoonstelling. Daar zie je 26 werken, die je niet verwacht van Anton Pieck: zijn etsen, geïllustreerd werk en aquarellen. Je zult de veelzijdigheid van Anton Pieck in het museum gaan zien. Ook staat er een toverlantaarn, die leuke beelden van Anton Pieck produceert. Een kleine documentaire over Anton Pieck: wie hij was, wat hij deed en natuurlijk ook hoe hij in de Efteling terechtgekomen is.”


Karel besluit: “Onze missie is geslaagd als het Anton Pieck Plein, in het rijke palet van wat de hele Efteling biedt, een uniek plekje heeft. Een plekje van: 'Hé, wat leuk dat dit er ook nog is.' Een stukje herkenning bij de ouders van ‘dit was er vroeger ook al en het is er nu nog.’ Dat wordt gekoesterd. En voor kinderen is het wellicht een kennismaking met iets wat ze niet zo heel goed kennen, want die hebben een ander beeld van wat er vandaag de dag aangeboden wordt. Dus in die zin een hele waardevolle toevoeging voor het park.”

Bron Efteling bv/Anton Pieck museum Hattem

De aapjes van de kleine zweef molen bij het Anton Pieck plein 

Het poppenkast theater bij het Anton Pieck plein 

Melodie van het poppenkast theater. Bron Efteling bv 

Mijn oude vertrouwde afdeling in jaar 1998 en 1999 een tijd die ik nooit vergeten zal!

Voorbeeld HTML