Afbeelding Viool Spookslot (Bron:Efteling bv)

(Jammerende man) bron Efteling bv

Ontdek deze mysterieuze ruine in het Anderijk

De attractie werd ontworpen door Ton van de Ven geopend in 1978. Het was de eerste grote attractie waar Van de Ven de creatieve leiding had en markeert de start van een groot meerjarenplan dat tot in de jaren tachtig werd uitgewerkt om van het natuurpark De Efteling een groot attractiepark te maken. De unieke uitvoering van het Spookslot was van grote invloed op veel latere attracties in de Efteling.

Oosterse geest

(Oosterse geest geluidsfragment) bron Efteling bv

Lang, heel lang geleden, als in tijden van storm en hoog water de Maas nog reikte tot aan de voet van deze veste, woonde in dit kasteel de vierde burggraaf van Capelle van Kaatsheuvel. Hij verzamelde sprookjes en sagen van over de hele wereld én bedreef de magie. Hij kon bloemen laten zingen en muren laten dansen.

Er was maar één plaag in zijn leven: de boze heks Visculamia. Die leefde achter slot en grendel in het nabijgelegen Druinen. Zij wilde hem zijn sprookjes afnemen.

Op zekere kwade dag, toen de heks zich op rooftocht vermomd had als een ongebluste jonge maagd, werd zij betrapt door de hovenier van Kasteel De Efteling. Door de drie rechters van het hertogdom werd zij veroordeeld tot de brandstapel in de oostelijke vleugel van het slot.

Op het laatst sprak zij een verwensing uit, waarin de burggraaf voor eeuwig werd gedoemd te zoeken naar zijn laatste sprookje: zijn dochter Esmeralda.

En steeds als het water van de Maas weer stijgt, slaat de betoverde kraai van Visculamia om twaalf uur de klok. Dan bengelt weer het lijk van de tuinman die haar verraadde aan het klokkenkoord. De rechters die haar veroordeelden weeklagen uit het zolderraam en in de catacomben snelt de graaf zijn dochter na, zonder haar ooit te vinden.

Terwijl de bloemen zingen en de muren dansen slingert de heks haar verwensingen in de sarcofaag waar de resten van de graaf gevangen liggen. Op de zuidheuvel van het slotplein vindt zijn dochter geen rust, en dat zal zo nog jaren duren... tot de zang der bloemen de uilen hun ogen doet sluiten, de boze kraai in slaap gesust heeft en de verwensing is verbroken.

Spookslot verhaal

Efteling Spookslot verhaal (stem Tom Van Beek bron: Efteling bv)

De techniek van het Spookslot is allesbehalve simpel. Het project was, zeker voor die tijd, enorm van omvang vergeleken met de relatief kleine uitbeeldingen in het Sprookjesbos. Er werd voor het eerst in de Efteling veel gebruik gemaakt van perslucht, in plaats van de excentriekjes die eerder werden gebruikt voor bewegingen. Onder andere de Vlederiken, viool en de dansende graven werken pneumatisch, met cilinders van de fabrikant Martonair Pneumatics.

In de kelder van het slot staat een enorme kast met daarin de computer die de aansturing van het slot regelt. Deze computer is door chef elektronica Dre Broeders binnen de Efteling zelf ontwikkeld, ruim voordat computers gemeengoed werden. Dat men er trots op was, is wel te merken: in haast elk krantenartikel dat naar aanleiding van de opening van de attractie is geschreven, wordt wel even stilgestaan bij dit wonder der techniek. Broeders ontwikkelde ook zelf een manier om de vele spots automatisch en elektronisch gestuurd te dimmen.

Ook de klassieke pepper gehost is in het slot veelvuldig gebruikt. Deze techniek bestond al meer dan 100 jaar, maar er werd niettemin dankbaar gebruik van gemaakt, ook omdat de techniek speciaal geschikt is voor geestverschijningen. Pepper's Ghost werd toegepast bij de Spinnenvreter, het hoofd in de bol van de Oosterse geest, de geesten carrousel en  Visculamia.

Later gebruikte de Efteling Pepper's Ghost op verschillende andere plaatsen, zij het niet altijd met even veel succes. De opaciteit van de projectie is afhankelijk van de hoeveelheid licht die op het decor zelf valt. In Herberg de ersteling zien we daardoor de geest van een gedekte tafel, in plaats van een solide maaltijd.

Fluorescerende verf wordt toegepast om objecten te laten zweven tegen een donkere achtergrond. De verf licht op in UV-licht. Het omliggende decor dat niet met de verf is behandeld, blijft donker. Op deze manier steekt de jammerde man af tegen zijn verder zwarte kelder, en lijkt de viool in de hoofdshow te zweven in de catacomben.

In totaal zijn er zo'n 500 lichtbronnen in de attractie, en 11 km kabel voor licht, beweging en geluid. Voor dit geluid zijn 12 versterkers ingezet die via 116 luidsprekers de muziek ten gehore brengen.

Hoewel er veel vernuft in de attractie zit, is de constructie niet altijd even solide. Met name de monniken hebben nogal eens storing en lopen dan niet helemaal uit zicht, of bewegen soms zelfs helemaal niet. Ook bestaat veel van het decor uit piepschuim en hout, wat rond het jaar 2000 een golf van paniek door de Eftelingliefhebbersgemeenschap veroorzaakte, toen het gerucht ging dat de hoofdshow niet binnen de bijgestelde veiligheidsnorm Nen-en 13814 zou vallen. Het liep met een sisser af: Het Spookslot is er nog steeds zonder voor de bezoeker merkbare wijzigingen.

Oude Spookslot voorstelling (1978/1987

(Efteling voorstelling Spookslot 1978/1987) bron Efteling bv

foto's' Efteling Spookslot achterzijde(bron:Eftelwesley)

In januari 2022 werd bekend gemaakt dat het Spookslot na de zomer van dat jaar sluit en tegen de vlakte gaat. De attractie was op dat moment de minst gewaardeerde van alle attracties. Als vervanger komt er een nieuwe attractie met themagebied dat in 2024 gereed moet zijn.

efteling afscheids afbeelding spookslot (bron: Efteling bv)

Efteling Spookslot Courant 2022

(Bron:Efteling bv)

Spookslot achter de schermen (bron:Looopings)

De makers van het Spookslot, Koos, Dré en Mari, nemen een állerlaatste kijkje achter de schermen.