Gaat de vernieuwde Python nóg sneller?

Een vooruitblik op de bouwplanning. Is de openingsdatum van 31 maart 2018 nog haalbaar?
Vooruitblik op de bouwplanning
Aan het woord zijn Frank Poels (Senior Uitvoerder) en Joost Schetters (Senior Engineer). De baan van de Python mag dan onveranderd blijven, de wachtrijen krijgen wel een andere opzet. Joost legt uit: “Er zijn straks in ieder geval twee wachtrijen: een family lane, voor groepjes mensen, en een single rider lane, voor bezoekers die de attractie individueel willen bezoeken. Net zoals bij Joris en de Draak zorgt een medewerker er straks voor dat de karretjes optimaal gevuld worden middels een genummerd systeem, het zogenaamde pre-seaten. Voor de mensen met een beperking is er straks meer plek om te wachten. Om dit mogelijk te maken wordt de uitgang iets verlegd en maak je geen bochtje meer naar links, maar loop je verder door naar voren. Zo komen de in- en uitgang dichter bij elkaar te liggen.”

De Python wordt gedeeltelijk afgebroken
Openingsdatum 31 maart 2018 haalbaar?
Het streven is dat de Python op zaterdag 31 maart 2018 weer open gaat. Gaat dat lukken? Frank is vol vertrouwen: “Als het gaat zoals de afgelopen weken, denken we de planning te gaan halen. De sloop van de oude baan ging heel voorspoedig. We liepen zelfs anderhalve dag voor op schema!” Joost vult aan: “Ook de ontmanteling van de besturing, de poortjes en de remmen en de liftketting verliep zonder problemen. De liftconstructie kreeg een flinke onderhoudsbeurt en de bestaande baandelen van de eerste bocht, de liftheuvel en de eerste afdaling zijn grondig schoongemaakt. De komende weken worden die baandelen, het station en de lift weer mooi wit en groen geschilderd.”
Omdat het baanverloop vloeiender is, zonder knikjes, verwachten we dat de nieuwe baan iéts sneller zal gaan dan de oude!”
Veiligheidskeuring door TÜV
Joost: “Voordat de 4,5 miljoen kostende renovatie van start kon gaan, heeft keuringsinstantie TÜV Nederland eerst alle berekeningen gecheckt. Ook voerden zij een meting uit met de oude baan. TÜV was aanwezig bij de productie van de baanonderdelen en de montage in de Efteling. Zeker de koppeling tussen de oude en nieuwe baandelen is een belangrijk punt in het test- en inspectieplan. De inspecteurs nemen steekproeven en doen metingen. Niet alleen van de baan, maar natuurlijk ook van de remmen en de besturing. Na afronding van de bouw van de Python vindt een eindcontrole plaats, de ingebruiknamekeuring. Dan doen we ook weer een nieuwe baanmeting. Omdat het baanverloop vloeiender is, zonder knikjes, verwachten we dat de nieuwe baan iéts sneller zal gaan dan de oude!“ Na officiële goedkeuring van TÜV kunnen de eerste mensen een rit maken in de vernieuwde Python en openen we de achtbaan op 31 maart 2018.

Testfase spectaculair van start
Als de baan staat dan start de testfase met de push & pull test.  Joost: “Omdat we te maken hebben met een herontwerp met een stukje oude én een stukje nieuwe baan, doen we een fysieke test om te zien hoe vloeiend het verloop van de baan daadwerkelijk is. Daarvoor worden dus echte karretjes met een kraan door de baan getrokken.” Frank vervolgt: “De laatste 2,5 week voor opening gebruiken we voor testritten met dummypoppen in de baan, de tests van alle elektronica en het afstellen van de remmen. Dan zijn we als alles goed gaat eind maart klaar voor de eindcontrole van TÜV Nederland.”

Vernieuwde Python veel soepeler!

De allerlaatste tests bewijzen het: de vernieuwde Python is veel soepeler geworden!
Python soepeler dan ooit
In slechts 12 weken tijd is de 37 jaar oude Efteling-achtbaan bijna compleet afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. De vernieuwde Python ziet er weer uit zoals vroeger, maar is soepeler dan ooit! Het baanverloop heeft nu een ideale lijn, met minder hoekige bochten en rondere vormen in de kurkentrekker. De treinen razen nu nóg soepeler door de loopings, dubbele kurkentrekker en helix. Vanaf vandaag gaat de Python weer open.

Boarding-pass systeem. Bron Efteling bv 

De ingang van de Python, met rechts de kiosken voor de Boarding Pass uitgifte.
Waarom Boarding Pass?
De Efteling heeft in het verleden geprobeerd om de wachtrij voor attracties te veraangenamen. Denk hierbij aan entertainment, game-apps in de wachtrij en het thematiseren van de wachtrij zelf. Sinds kort gaat de Efteling een stap verder, naar het geheel terugbrengen van een lange wachttijd. Hierbij is er naar verschillende bestaande systemen gekeken, zoals de Fastpass, maar daarbij blijft er voor een deel van de bezoekers toch een lange wachtrij bestaan.

In 2017 is er besloten om te pionieren en een nieuw systeem te bedenken, Boarding Pass, waarbij niemand lang hoeft te wachten. Natuurlijk heeft een nieuw systeem voors en tegens en moet het wiel opnieuw worden uitgevonden. Dat de Boarding Pass nu bij de Python definitief is ingevoerd, wil niet zeggen dat we niet meer kijken naar optimalisaties in het systeem.

Lees meer over de werking van de Boarding Pass 
Aanpassing tijdvakken en vrije inloop
Met het Boarding Pass systeem kies je via de Efteling-app of de kiosk bij de Python een tijdslot van 15 minuten waarbinnen je de Python kan bezoeken. Bijvoorbeeld het tijdvak van 11.00 tot 11.15 uur. Net voor de start van het volgende tijdvak ontstaat er soms een rij voor de ingang van de Python. Daarom wordt ernaar gekeken of het mogelijk is om de tijdvakken in kleinere stapjes te laten verspringen, zodat er meer spreiding komt in de aanloop van gasten.

In de loop van de middag is het niet meer nodig om een Boarding Pass te reserveren, dan kan iedereen vrij inlopen bij de Python. Dat moment wisselde de afgelopen weken, maar nu is dat op dagen dat de Efteling tot 18.00 uur geopend is, in principe van 16.00 tot 18.00 uur. Dit is wel afhankelijk van de drukte in het park en beschikbaarheid van andere attracties. Daarnaast wordt het gebied rond de Python in de toekomst anders
ingericht om mogelijk de gastenstroom te verbeteren.

Boarding-pas is anno 2023 niet meer actief. Je kunt gewoon aansluiten bij de reguliere wachtrij.