

Afbeelding stoomtrein maatschappij. Bron Efteling bv

De stoomtrein in de Efteling wordt elektrisch!
22 april 2024
Het uiterlijk van de treinen blijft behouden, alleen de aandrijving wordt aangepast. We voegen showeffecten toe voor de nostalgische beleving.Sinds de komst van de eerste stoomlocomotief Aagje, 55 jaar geleden, rijden de treinen op steenkool. De Efteling wil klimaatneutraal zijn in 2030 en zelfs klimaatpositief in 2032. Om deze ambitie waar te maken is het noodzakelijk om de treinen duurzamer te maken. Met het stapsgewijs elektrificeren van de stoomlocomotieven zetten we hierin een belangrijke stap.


Het uiterlijk van de treinen blijft behouden, alleen de aandrijving wordt aangepast. Om de nostalgische ervaring van een ritje in de stoomtrein zoveel mogelijk te benaderen zullen showeffecten worden toegevoegd. Zo blijft de Efteling Stoomtrein Maatschappij gewoon de Efteling Stoomtrein Maatschappij. Vanaf de Winter Efteling kun je een rondje rijden in de eerste elektrisch aangedreven trein!

Afbeelding stoomtrein maatschappij. Bron Efteling bv

Huidige beleving behouden
Bij het vernieuwde ontwerp wordt de nostalgische sfeer en daarmee de huidige beleving zoveel mogelijk behouden. Dat was een belangrijk uitgangspunt in de opdracht voor de leverancier en smalspoor-specialist Alan Keef Ltd uit Herefordshire, Verenigd Koninkrijk. “We kijken er enorm naar uit om onze jarenlange ervaring en passie in te zetten voor dit prachtige project bij de Efteling”, vertelt Patrick Keef, Managing Director in dit familiebedrijf. “Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde.”
Alan Keef Ltd is geen onbekende voor de Efteling. In 1991 bouwde deze Britse leverancier de vierde en laatste locomotief voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij, Trijntje. Het familiebedrijf is een autoriteit op gebied van smalspoor en vierde recent haar 50-jarig bestaan.
Over de Efteling Stoomtrein Maatschappij
De Efteling Stoomtrein Maatschappij is in 1969 opgericht. Onder deze maatschappij vallen alle stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. In de jaren ’60 wil de Efteling graag een treintje in het park, om bezoekers van de ingang naar het zwembad en terug te vervoeren. De stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, met 60 cm spoorbreedte is precies geschikt. De locomotief wordt zorgvuldig verfraaid met extra koperwerk en de wagons worden door de Efteling zelf gebouwd, naar de ontwerpen van Anton Pieck. Hij tekent ook de (twee) stations op het toenmalige traject van 1800 meter.
Vanaf 1984 is het spoor doorgetrokken tot een rondrit.
Het complete stoomtreintraject telt sindsdien drieënhalve kilometer. Vier locomotieven hebben bezoekers vervoerd door de Efteling: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging in 2001 met pensioen en staat sindsdien als foto-object op de Sint Nicolaasplaets tegenover Station Marerijk.

Elektrische stoomtrein rijdt eerste rit in de Efteling
07 mei 2025
Vanochtend maakten de treinmachinisten van de toekomst een eerste ritje door de Efteling in de nieuwe elektrische stoomtrein.

Het eerste ritje door de Efteling in de nieuwe elektrische stoomtrein. Bron Efteling bv
Passend bij de duurzame ambitie van de Efteling om klimaatneutraal te zijn in 2030, worden de komende jaren de stoomlocomotieven duurzamer gemaakt en stapsgewijs geëlektrificeerd. Het uiterlijk van de treinen blijft gelijk, alleen de aandrijving wordt aangepast. Om de nostalgische ervaring van een ritje in de stoomtrein zo veel mogelijk te benaderen zijn er showeffecten toegevoegd. Zo blijft de Efteling Stoomtrein Maatschappij gewoon de Efteling Stoomtrein Maatschappij.

Ook van de nieuwe stoomtrein kun je deze prachtige plaatjes blijven schieten. Bron Efteling bv
Nostalgische locomotief met moderne besturing
De locomotief Aagje, uit 1911, is volledig onderhouden en wordt behouden voor de toekomst. Voor de verduurzaming zijn er wel een aantal veranderingen doorgevoerd. Het is voor het eerst dat een locomotief op deze manier is omgebouwd!
De elektrische stoomtrein wordt aangedreven door een tender, die zich achter de locomotief bevindt. In de tender zit de aandrijving en de batterij, die 's nachts wordt opgeladen. De verlichting wordt van stroom voorzien vanuit de tender; daarom zal de schatkist achter op de trein verdwijnen. De oude ketel is vervangen door een nieuwe, lichtgewicht ketel met daarin alle techniek die de showeffecten mogelijk maakt. Je hoort voor vertrek nog steeds het nostalgische geluid van de stoomfluit, en er komt nog steeds rook uit de schoorsteen. De operator blijft de locomotief met de bestaande hendels bedienen, maar wel met moderne besturing. Leuk weetje: aan het mechanische onderhoud aan de stoomtrein zal niks veranderen.

Onderhoud aan de stroomtrein. Bron Efteling bv
Over de Efteling Stroomtrein Maatschappij
De Efteling Stoomtrein Maatschappij is in 1969 opgericht. Onder deze maatschappij vallen alle stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. In de jaren ’60 wil de Efteling graag een treintje in het park, om bezoekers van de ingang naar het zwembad en terug te vervoeren. De stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, met 60 cm spoorbreedte is precies geschikt. De locomotief wordt zorgvuldig verfraaid met extra koperwerk en de wagons worden door de Efteling zelf gebouwd, naar de ontwerpen van Anton Pieck. Hij tekent ook de (twee) stations op het toenmalige traject van 1800 meter. Vanaf 1984 is het spoor doorgetrokken tot een rondrit. Het complete stoomtreintraject telt sindsdien drieënhalve kilometer. Een ritje duurt ongeveer twintig minuten. Vier locomotieven hebben bezoekers vervoerd door de Efteling: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging in 2001 met pensioen en staat sindsdien als foto-object op de Sint Nicolaasplaets tegenover Station Marerijk.

114 jaar oude locomotief Aagje klaar voor de toekomst. Bron Efteling bv
Aagje is weer terug op het spoor! 🚂💨
Na een jaar in Engeland rijdt onze 114 jaar oude stoomlocomotief eindelijk weer door de Efteling. Sinds 1969 neemt Aagje onze gasten mee op een sfeervol ritje door het park. Dat doet ze vanaf vandaag weer, maar dan volledig elektrisch. Ze kreeg namelijk een groene make-over, maar heeft haar nostalgische uiterlijk volledig behouden! Maak jij binnenkort weer een ritje in Aagje? ❤️
Bron Efteling bv


