Efteling afbeelding draak Edna. (Bron Efteling bv)

22 december 2022

De laatste 3 maanden is er groot onderhoud uitgevoerd bij houten racer achtbaan Joris en de Draak. Vanaf zaterdag 24 december kun je weer ten strijde trekken.

Tijdens het onderhoud aan Joris en de Draak zijn een aantal houten baandelen vervangen door een stalen track. Een spectaculair gezicht!

 

In oktober startte het groot onderhoud aan de houten racerachtbaan Joris en de Draak. Dit onderhoud is onderdeel van een meerjarenplan, waarin we de hele attractie aanpakken. In de afgelopen 12 weken zijn onder andere verschillende baandelen van de houten racerachtbaan vervangen. Daarbij lag de focus op de plekken die het meest te lijden hebben onder de belasting van de treinen. De baandelen bij deze hotspots zijn deels een op een vervangen en deels door iron wood, een speciale hardhout-soort die een hogere belasting aankan. In de bochten aan de kant van de Python zijn de houtlagen zelfs vervangen door een volledig stalen Titan Track, zodat de attractie minder vaak in onderhoud hoeft om dit in goede conditie te houden.

 

De stalen track wordt gemonteerd in de bocht aan de kant van de Python.

De rijstrips worden aangebracht op het iron wood.

De overgang van hout naar staal wordt gerealiseerd.

 

Opknapbeurt draak

De kenmerkende draak van de attractie kreeg ook een make-over. Vanaf morgen rijst de draak op uit het borrelende moeras en beweegt hij zijn kop, nek en ogen weer. Ook komt er weer rook uit zijn neus en gromt hij hoorbaar!

 

De draak is volledig opnieuw gedecoreerd door onze eigen Efteling-schilders en -decorateurs.

 

Van finishbord tot totempaal

Tijdens dit onderhoud zijn nog wat kleinere onderhoudsklussen opgepakt. Zo ziet het finishbord er inmiddels weer tiptop uit, zijn de palen langs de kademuur vervangen en is de verlichting vernieuwd. In de werkplaats van de Efteling, het Gildehuis, zijn de grote houten beelden met de drakenkoppen, die bij de entree van de attractie staan, flink onder handen genomen. De attractie is klaar voor vele nieuwe ritjes.

 



Afbeelding Joris en de draak. (Bron Efteling bv)

Joris en de draak afbeelding.Bron Efteling bv)

Werkzaamheden Joris en de Draak 

Foto's impressie bron Eftelwesley 

Foto's draak Edna bron Cindy_ve & Eftelwesley 

Foto's decoraties Joris en de Draak (Bron Cindy_ve & Eftelwesley)

Vervolg groot onderhoud voor achtbaan

30 oktober 2023 sluit de dubbele houten racerachtbaan Joris en de Draak voor groot onderhoud. In de kerstvakantie kun je weer even een ritje maken!

Na de herfstvakantie start de nieuwe fase van het onderhoud.

Oorspronkelijk was het onderhoud verdeeld over drie jaar. In 2022 vervingen we een aantal baandelen van de houten racerachtbaan, deels door een speciale hardhout-soort en in de bochten aan de kant van de Python zelfs door een volledig stalen track. Bovendien kreeg de draak een welverdiende opknapbeurt.

Geopend in herfst- en kerstvakantie
Projectleider Robin van Dongen: “Het onderhoud van 2023 én 2024 combineren we tijdens dit onderhoud. Zo hoeven we het voortraject maar één keer op te starten en kunnen we bijvoorbeeld alle vergunningen in één keer aanvragen. Dat is efficiënter en bespaart kosten. We starten het onderhoud op maandag 30 oktober, direct ná de Nederlandse herfstvakantie. Het onderhoud is zo gepland dat de achtbaan in de kerstvakantie, van 22 december 2023 tot en met 7 januari 2024, wel open is. Van 8 januari 2024 tot en met eind april sluit Joris en de Draak dan weer voor het laatste deel van dit grote onderhoud. We proberen zoveel mogelijk onderhoudswerkzaamheden in deze periode af te ronden, zodat we klaar zijn voor de rest van het jaar, op regulier onderhoud na natuurlijk.”

Foto's van de ingrijpende renovatie van Joris en de draak! Bron Efteling bv 

Tijdens de kerstvakantie kun je weer een rondje in de achtbaan maken.
Retracking baandelen
Robin vervolgt: “We vervangen baandelen om de levensduur ervan te verlengen en het onderhoud te verminderen. Dat noemen we ‘retracken’. Eind 2022 hebben we ons vooral gefocust op de hotspots in de baan, oftewel de plekken die het meest te lijden hebben onder de belasting van de razende treinen. Nu pakken we de resterende baandelen aan. Op de houten basisconstructie liggen acht lagen van hout. Waar de baan het minst belast wordt vervangen we de baandelen een op een. Op een aantal stukken, met name waar de baan te lijden heeft onder de op- en neerwaartse krachten, vervangen we de bovenste twee houtlagen we door de speciale hardhout-soort iron wood, die hogere belasting aan kan.”

 

Een deel van de baan bestaat nu uit een volledig stalen track.
Regulier onderhoud en aandacht voor de omgeving
Robin: “We gebruiken deze onderhoudsperiode niet alleen voor de retracking, maar ook voor ander onderhoud. Naast allerlei technische werkzaamheden wordt ook de gevel van het stationsgebouw geschilderd en worden de medaillons opnieuw gedecoreerd en ingeschaduwd. In 2020 is het dak van het stationsgebouw al vervangen, nu krijgt het motorhuis een nieuw dak. Maar er is ook aandacht voor kleiner onderhoud: zo worden de toegangspoortjes opnieuw gestraald en gecoat en worden de vallende vaandels, die je ziet als jouw baan gewonnen heeft, netjes gewassen en geïmpregneerd. We onderhouden de achterliggende systemen en passen waar mogelijk verdere verbeteringen toe.”
Buitenruimte en voorplein
“In de buitenruimte knappen onder andere we het Kabinet der Strijdlustigen, de gethematiseerde kast waar ook de Coca-Cola-automaat zich bevindt, het moeras en de houten vlonder op. Ook het fotopunt wordt onder handen genomen. Daarnaast wordt in de lente het straatwerk van het voorplein rondom de attractie vernieuwd en onder andere rolstoelvriendelijker gemaakt. Eind april is Joris en de Draak weer klaar voor nieuwe ritten,” aldus Robin.

Voorbeeld HTML